Inledning
Westbo IBK:s ungdomsverksamhet syftar till att ge ungdomar möjlighet till utvecklande idrottsutövande i en stimulerande miljö. Föreningen strävar också efter att få fram spelare till representationslagen.
Denna utbildningsplan är framtagen för att vara ett verktyg för spelare, tränare, ledare, och föräldrar. Den visar fakta och föreningens plan för vilken träningsinriktning som finns i resp. ålder, samt föreningens riktlinjer i en rad frågor, såsom träningsmängd och s.k. matchning, samt vilka krav som ställs på föräldrar.
Westbo IBK ställer inga krav på färdighet i sin ungdomsverksamhet. De krav som finns är att ledarna och spelarna visar ett bra uppträdande gentemot lagkamrater, tränare, motspelare och domare – och alltid gör sitt bästa.
Föreningen har en filosofi att samtliga spelare ska utvecklas i varje åldersgrupp.
Utveckling för barn och ungdomar är individuell och sker i olika faser. Det är därför extra viktigt att jobba med bredden under hela ungdomstiden.
Föreningen har också strävan att rekrytera spelare till seniorlagen från den egna ungdomsverksamheten.
Viktiga ledord för Westbo IBK är klubbkänsla, gemenskap och bra uppträdande.
Välkommen till ungdomsverksamheten i Westbo IBK!
2. Policy & Riktlinjer
2.1 Träningar
Träningsmängden ska vara rimlig utifrån ålder. De som tränar är också de som ska spela i matcherna.
Det ska finnas acceptans för att ungdomar samtidigt håller på med andra sporter.
2.2 Matchningsfilosofi
”Michael Jordan petades i collegelaget för att han inte platsade.”
Träningsflit, beteende och kamratskap är i första hand avgörande för vem som ska spela i matcherna. I takt med ålder ökar betydelsen av färdighet, när matchning får ske.
Westbo IBK har en policy för vad som gäller för matchningar i ungdomsverksamheten.
7-12 år Ingen matchning.
13–14 år Matchning kan ske i slutet av tredje perioden samt vid powerplay.
15-16 år Matchning kan ske i tredje perioden samt vid powerplay och boxplay.
2.3 Turneringar
Föreningen anser att det är viktigt att ungdomslagen deltar i turneringar. I takt med åldersgrupp ska antalet turneringar/säsong öka. Turneringar är viktigt för att kunna ta intryck från motståndare, spelare, m.m. som man inte möter i seriespelet. Turneringar är även utmärkt för kamratskap och sammanhållning. Turneringarna ska ligga under eller i anslutning till tävlingssäsongen. Detta är viktigt för att ta tillvara de impulser och lärdomar man tagit från miljöer som man inte är van vid ”till vardags”. Turneringar efter tävlingssäsongen får ske på åldersgruppens eget initiativ och får bekostas av spelarna/föräldrarna alternativt om man sparar ihop till sådana turneringar. Antalet turneringar som resp. lag kan delta per säsong är alltid utifrån om ekonomin gör det möjligt.
2.4 Andra idrotter
Westbo IBK vill uppmuntra alla ungdomsspelare att hålla på med flera idrotter.
Föreningen anser att detta är mycket utvecklande och enbart positivt under hela ungdomsperioden, fr.a. om det är idrotter som löper under olika säsonger och gärna bollsporter. Kravet på att välja att spela enbart innebandy ställs inte förrän i J18.
2.5 Spel i små hallar / på små planer
Föreningen anser det mycket viktigt att det finns en positiv inställning bland såväl tränare, spelares som föräldrar till spel på små planer. Detta ger färdigheter som inte går uppnå lika effektivt på andra sätt. Träningen i de yngsta åldrarna inleds i små hallar. När man har träning på stor plan uppmuntras att dela in på småplaner och även att minska planen med ett antal sargdelar. Detta ökar tempo, krav på teknik, passningsspel, m.m.
2.6 Att lyfta spelare
Varje säsong kommer situationer där det av olika anledningar kan vara aktuellt att lyfta spelare till en annan åldersgrupp. Vid sådana tillfällen ska frågan lösas i samförstånd mellan ledarna i de berörda lagen och de föräldrar det angår. Varje aktuellt tillfälle hanteras för sig. Spelaren har en lagtillhörighet som är viktig att ta hänsyn till. Man får inte ta upp en spelare i högre åldersklass på en ordinarie spelares bekostnad, så att denna spelare får vara på plan mer än den ordinarie spelaren.
2.7 Ungdomsspelare och positioner
Föreningen anser att det är mycket viktigt att ungdomsspelare inte blir fastlåsta vid positioner i låga åldrar. Det är alltså viktigt att spelarna får spela såväl back, som center och forward långt upp i åldrarna.
2.8 Övergångar
Westbo IBK är under inga omständigheter aktiva i frågan att värva spelare från andra föreningar upp till 16 år. I de fall en spelare tar kontakt med Westbo IBK för att hon/han vill spela med föreningen, tar Westbo IBK:s ungdomssektion kontakt med spelarens förening och diskuterar situationen.
2.9 Mobbning
Om mobbningsfall uppstår i en träningsgrupp ska detta hanteras med högsta prioritet. Ledare ska ta upp mobbningsfall med föräldrar till de inblandade. Vid fall där det upprepas ska detta tas upp med ungdomssektionen. Om inte åtgärder från ledare och ungdomssektion löst problemet leder mobbning till uteslutning ur föreningen.
2.10 Dopning
Westbo IBK tar självklart avstånd från all typ av dopning.
2.11 Föräldrar
Föräldrar är en viktig del av vår ungdomsverksamhet ur många synvinklar, men framför allt som stöd till barnen/spelarna. För att det ska fungera på bästa sätt är följande saker viktiga:
• Heja på ditt lag och barn, men det är ledarna som sköter coachningen utifrån de riktlinjer som finns från föreningen.
• Uppträd som du vill att ditt barn ska uppträda.
Då Westbo IBK:s ungdomsverksamhet är en helt och hållet ideell verksamhet krävs det att föräldrar till ungdomsspelare bidrar med viss hjälp.
Följande uppgifter ska föräldrar hjälpa till med:
• Körning till matcher och turneringar.
• Att vara funktionärer vid hemmamatcher eller sammandrag, samt ev. Övriga arrangemang.
• I åldersgrupper som inte kan sätta upp eller ta ner sargen själv, ska föräldrar hjälpa till med detta på träningar och match.
Det kan också vara aktuellt med andra arrangemang i föreningen, då föräldrar förväntas ställa upp. Scheman för tillfällen då föräldrar ska hjälpa till skickas ut av ledarna i resp. lag. Om tillfället inte passar föräldern ska denna byta med en annan förälder på listan.
2.12 Förhållningssätt
Som åskådare, spelare, ledare, funktionärer eller supporters på matcher, cuper mm så uttalar vi oss inte om domare och dess insats. Alla uppträder på ett positivt sätt.
Hälsa på varandra vid träffar både på men även utanför hallen.
Visa hjälpsamhet när en annan behöver det, nästa gång kan det vara din tur att behöva hjälp. Uppträda på ett korrekt sätt mot medspelare. Motståndare, domare och övriga på och utanför innebandyplanen. Hålla rent och snyggt på de platser vi besöker och även vår egen idrottshall. Trots en dålig dag alltid ha nära till ett leende när vi umgås. Närvara på träningen efter överenskommelse, eller så ofta vi kan och vid förhinder meddela ansvarig ledare.
2.13 Internet och sociala medier
Vi uttalar oss aldrig om domare och dess insats.
Inte skriver i negativa ordalag om egna eller andra lags namngivna spelare, ledare och funktionärer.
Som aktiv i föreningen (spelare, ledare, styrelserepresentant, funktionär, etc.) är jag medveten om att jag kan uppfattas av andra som en representant för Westbo IBK även på mina privata hemsidor, Facebook, diskussionsforum etc.
2.14 Utbildning
Tränare och ledare inom Westbo IBK ska erbjudas möjlighet att utbilda sig genom relevanta kurser och utbildningar. Genomförande ska alltid ske under beaktande av föreningens ekonomiska situation.
Westbo IBK skall ha en utbildningsansvarig som är ansvarig för utbildningsfrågorna. Den ansvarige ska informera föreningens ledare och spelare om lämplig utbildning, hur de anmäler sig och hur utbildningen betalas.
Minst en ledare i varje lag ska ha gått grundutbildningen för ledarlicens.
3 Träningsinstruktion
Resterande del av detta dokument består av grundläggande utveckling, träningsinriktning och målsättning för respektive ålder. Träningen i respektive ålder ska utgå från dessa riktlinjer. Viktigt att poängtera: Målsättningarna är målsättningar och inte krav.
(Under resp. åldersgrupp finns en rubrik som heter ”Grundläggande utveckling hosspelaren”. Dessa texter är hämtade i Frölunda Hockeys dokument ”Röda Tråden”.)
3.1 Lek innebandy!
Föreningen vill poängtera vikten av att ungdomar leker innebandy – hemma på gatan, på rummet, innan träningen, mellan övningar och i kön till skottövningen etc. Att ungdomar ”ständigt” leker med klubba och boll är på många sätt oslagbar teknikträning, som är svår att uppnå genom strukturerade övningar och under match i ungdomsåren.
3.2 Ungdom upp till 8 år
3.2.1 Målsättningen:
Att på ett lekfullt, positivt och engagerat sätt och med hjälp av olika utbildningsböcker få barnen att tycka det är roligt med innebandy i Westbo IBK och därigenom lägga grunden till deras fortsatta intresse av att vara med i föreningen.
3.2.2 Grundläggande utveckling hos spelaren:
• Liten längd- och vikttillväxt.
• Förbättring av koordination och grovmotorik.
• Skört skelett (ej för hög eller ensidig belastning).
• Automatisering av rörelser.
• Begränsad vidvinkelsyn.
• Behov av trygghet.
• Egoism, dålig förståelse för andra.
• Hög träningsvillighet.
• Dåligt tålamod.
• Klarar inte av teoretiska resonemang.
• Stark känsla för rättvisa.
• Behov av fasta rutiner.
3.2.3 Träningsinriktning
Planerad träning. Här är vi i en ålder där vi enbart ska ha roligt och lära oss mycket. Träningen ska bedrivas på ett lekfullt sätt och skapa känsla för klubba och boll. Vi jobbar mycket med enkla passningar men inte glömma bort att spela mycket och instruera de i spelet. Förutom innebandyn är det viktigt att så smått lära killarna/tjejerna hur det är att vara i ett lag. I denna ålder får ingen kritik framföras utan allt ska vara beröm. Resultatet är oviktigt och alla ska få spela lika mycket. Framförallt är vi här för att lära.
Föräldrarna ska närvara på träningarna, så att föreningen kan ge bra information så att de redan från början vet vad som händer i laget. Föräldrar ska kunna engageras som t.ex. att hjälpa till med hemsidan, hopsamling av material efter träningen, hjälpa till när en ledare inte kan närvara.
• Bollbehandling.
• Klubbteknik (Obs! Rätt längd på klubban och liten hook).
• Passningar och mottagningar.
• Inga skott (börja med passningsteknik).
• Variation.
• Lekar (samarbete, inte utslagning).
• Alla deltar, inga sitter och väntar.
• Olika idrotter.
• Motorik (kasta, fånga, jonglera).
• Balans och koordination.
• Rytmik.
• Automatisering av rörelser (viktigt med rätt teknik).
3.2.4 Spelförståelse och taktik
• Samarbete vid smålagsspel.
• 1 mot 1.
3.2.5 Målvakter
• Inget målvaktsspel, p.g.a. att barnens knä kan ta skada av det.
3.2.6
Målsättningen är att samtliga utespelare ska klara följande moment
• Kunna genomföra enklare teknikbanor
• Balansera boll på blad
• Slå dragpass från stillastående position
• Slå direktpass från stillastående position
• Kunna ta emot ett pass på skottsida och backhandsida i stillastående position
• Dribbla med ”hockeydribbling” – båda sidorna av bladet
3.3 Ungdom 9-10
3.3.1 Målsättningen:
På ett engagerat sätt börja lära ut grunden för ett spelsystem runt anfallsspel och försvarsspel och då framförallt att vi anfaller när vi har bollen och när vi inte har bollen försvarar vi oss, oavsett var på planen man är. Jobba med att på ett lekfullt och tydligt instruerande sätt lära ut det vi vill lära ut.
Vi strävar efter att öka barnens intresse att vara med i föreningen och känna sig delaktig. Att träna dubbelt så mycket som vi spelar match. Alla som spelar match har betalat medlemsavgift. Att ha minst två kedjor när vi ska spela match. Gott samarbete mellan lagen så att man kan låna underifrån om behov finns.
3.3.2 Grundläggande utveckling hos spelaren:
• Längd och vikttillväxten är relativt liten.
• Muskeltillväxten och förmågan att spännas musklerna är också relativt liten.
• Cirkulationsorganen utvecklas lite.
• Kombinationsmotoriken börjar automatiseras.
• Rörelserna flyter ganska lätt.
• Spelarna lär sig bäst genom att se det rätta utförandet och härma efter.
• I den här åldern har spelarna svårt att klara ett ordnat passningsspel.
• Spelarna klarar av att följa spelregler.
• Förmågan att lösa problem börjar utvecklas.
• Stark känsla för rättvisa.
• Tränar gärna men har dåligt tålamod.
• Stort kontaktbehov av att känna gemenskap i grupp.
• Bra kontakt med kamrater och tränare har stor betydelse för träningsresultatet.
• Tar lätt på misslyckande.
3.3.3 Träningsinriktning
Nu gäller det så smått att börja spela ”riktiga” matcher men fortfarande måste vi ha respekt för att vikten av att lära, är viktigare än att vinna en serie. Spelarna i laget ska mer och mer kunna vara en del i laget och klara tänket: tränar man inte – spelar man inte. I denna åldersgrupp tränar vi mycket teknik, passningsspel och framförallt mycket spel och då med mål. Information och kommunikation med föräldrar är fortfarande viktigt kring matcher och övriga arrangemang.
Föräldrar ska kunna engageras med. att hjälpa till med hemsidan, samla in material efter träningen, hjälpa till när en ledare inte kan närvara, arrangemang kring cup etc. Vi strävar efter: Öka barnens intresse av att vara med i föreningen och känna sig delaktig. Att träna dubbelt så mycket som vi spelar match. Alla som spelar match har betalt medlemsavgift. Att ha minst två kedjor när vi ska spela match. Gott samarbete mellan lagen så man kan låna underifrån om behov finns.
• Bollbehandling.
• Klubbteknik (Obs! Rätt längd på klubban och liten hook).
• Passningar.
• Skott, olika tekniker.
• Passningsmottagningar.
• Balans och koordination.
• Smålagsspel.
• Introducera spel på stor plan (U 10).
• Fortfarande viktigt med lekar.
3.3.4 Spelförståelse och taktik
• 1 mot 1, 2 mot 1.
• Spelbredd, speldjup, triangelspel.
• Spel på olika positioner.
3.3.5 Målvakter
• Introduktion av målvaktsspel.
• Fånga, kasta, mota.
• Låt alla prova på att stå i mål.
3.3.6
Målsättningen är att samtliga utespelare ska klara följande moment
• Kunna trixa på skottsidan
• Kunna balansera bollen på skottsidan
• Slå dragpass från stillastående position
• Slå direktpass från stillastående position
• Slå handledspass från stillastående position
• Slå backhandspass från stillastående position
• Kunna ta emot ett pass på skott- och backhandsida i stillastående position
• Dribbla med ”hockeydribbling” – båda sidorna på bladet används – under rörelse
• Dribbla med innebandydribbling – endast vinklade sidan används – i stillastående position
• Kunna skjuta dragskott från stillastående position
• Kunna skjuta ”hockeyskott” från stillastående position
• Kunna skjuta handledsskott från stillastående position
3.4 Ungdom 11-12
3.4.1 Målsättningen:
På ett engagerat sätt börja lära ut grunden för ett spelsystem runt anfallsspel och försvarsspel och då framförallt att vi anfaller när vi har bollen och när vi inte har bollen försvarar vi oss, oavsett var på planen man är. Jobba med att på ett lekfullt och tydligt instruerande sätt lära ut det vi vill lära ut.
Vi strävar efter att öka barnens intresse att vara med i föreningen och känna sig delaktig. Att träna dubbelt så mycket som vi spelar match. Alla som spelar match har betalat medlemsavgift. Att ha minst två kedjor när vi ska spela match. Gott samarbete mellan lagen så att man kan låna underifrån om behov finns.
3.4.2 Grundläggande utveckling hos spelaren:
• Koordinationsförmågan i armar och ben förbättras avsevärt.
• Längdtillväxten och viktökningen sker något långsammare.
• Cirkulationsorganen utvecklas mycket.
• Perifera rörelser blir enklare.
• Stor och snabb tillväxt i de flesta kvaliteter.
• Snabbheten ökas.
• Behärskar grunderna i det logiska tänkandet.
• Har en väl utvecklad uppfattningsförmåga och uppfattar därför snabbt förevisad övning.
• Mycket gynnsam inlärningsålder.
• Är mycket intresserad av träning.
• Känslan för gruppen växer sig starkare.
3.4.3 Träningsinriktning
Fortfarande måste vi ha respekt för att vikten av att lära, är viktigare än att vinna en serie. Spelarna i laget ska mer och mer kunna vara en del i laget och klara tänket: tränar man inte – spelar man inte. I denna åldersgrupp tränar vi mycket teknik, passningsspel och framförallt mycket spel och då med mål. Information och kommunikation med föräldrar är fortfarande viktigt kring matcher och övriga arrangemang.
Föräldrar ska kunna engageras med. att hjälpa till med hemsidan, samla in material efter träningen, hjälpa till när en ledare inte kan närvara, arrangemang kring cup etc. Vi strävar efter: Öka barnens intresse av att vara med i föreningen och känna sig delaktig. Att träna dubbelt så mycket som vi spelar match. Alla som spelar match har betalt medlemsavgift. Att
ha minst två kedjor när vi ska spela match. Gott samarbete mellan lagen så man kan låna underifrån om behov finns.
• Fokus på teknik, ”teknisk guldålder”.
• Bollbehandling.
• Klubbteknik (Obs! Rätt längd på klubban och liten hook).
• Passningar, även backhand.
• Skotteknik, även backhand.
• Balans och koordination.
• Smålagsspel.
• Spel på stor plan.
• Leken fortfarande viktig.
3.4.4 Spelförståelse och taktik
• 1 mot 1, 2 mot 1.
• Spelbredd, speldjup, triangelspel.
• Individuell taktik, arbetsområde på banan.
• Spel på olika positioner.
3.4.5 Målvakter
• Grundställning, position.
• Fånga, kasta, mota.
• Låt alla prova på att stå i mål.
3.4.6 Målsättningen
På ett engagerat sätt fortsätta lära ut grunden för ett spelsystem runt anfallsspel och försvarsspel och då framförallt att vi anfaller när vi har bollen och när vi inte har bollen försvarar vi oss, oavsett var på planen man är. Jobba med att på ett lekfullt och tydligt instruerande sätt lära ut det vi vill lära ut.
Spelaren ska:
• Kunna trixa på skottsidan
• Kunna trixa på backhandssidan
• Kunna balansera bollen på backhandssidan
• Slå dragpass under rörelse
• Slå direktpass under rörelse
• Slå hårda dragpass från stillastående
• Slå hårda direktpass från stillastående från stillastående position
• Kunna ta emot pass på skottsida resp. backhandssida i stillastående position
• Kunna ta emot pass på volley och kropp
• Dribbla med ”hockeydribbling” under rörelse – endast vinklade sidan används
• Dribbla med innebandydribbling under rörelse – endast vinklade sidan används
• Skjuta dragskott, slagskott och handledsskott i rörelse
• Skjuta volleyskott i stillastående position
• Kunna täcka bollen
• Ha förståelse för grundläggande positioner på plan
3.5 Ungdom 13-14
Fortsätta skapa intresse för att spela innebandy i Westbo IBK
Fortsätta lära ut grunderna för ett spelsystem och göra anfallsspel och försvarsspel tydligare.
3.5.1 Grundläggande utveckling hos spelaren:
• Kroppen genomgår stora förändringar.
• Viss tillbakagång i koordinationen.
• Snabb utveckling av muskelstyrka.
• Stor längdtillväxt.
• Cirkulationsorganen utvecklas kraftigt.
• Viss försämring av rörligheten.
• Viss försämring av passningsprecisionen.
• Långsammare ökning av spelarnas manövreringsförmåga.
• Tillväxttempot för det operativa tänkandet störst – intellektet ”färdigutvecklas”
• Stora psykiska förändringar sker.
• Strävar efter självständighet.
• Har förmåga att i större utsträckning än tidigare lära genom språkliga instruktioner.
• Mer mottagliga för teoretiska diskussioner.
3.5.2 Träningsinriktning:
Nu börjar det bli ett tuffare spel och vi kommer mer vältränade och mer förberedda i dessa åldersgrupper. Här är det acceptabelt att träna en del utan boll men merparten av träningen bör dock fortfarande innehålla boll, GLÖM ALDRIG DETTA! Vi börjar utveckla skotten, tekniken och passningarna. Vi bör fokusera mycket mera med på våra målvakter, inte bara individuellt utan även i våra spelövningar. De som inte tränar ska höra av sig och meddela frånvaro. Föräldrar ska kunna engageras med att hjälpa till med hemsidan, samla in material efter träningen, hjälpa till när en ledare inte kan närvara, arrangemang kring cup etc. Detta för att ledarna ännu mer ska lägga krafterna på barnen, och utnyttja tiden på planen ännu bättre.
• Fortfarande allsidigt, men även en viss specialisering.
• Teknikträning/bollbehandling med höjt tempo.
• Skott; dragskott, slagskott.
• Passning; dragpass, långpass, direktpass
• Bollmottagning.
• Täcka skott.
• Lättare närkampsspel.
• Utveckling av taktik/spelförståelse.
• Koordinationsträning viktig.
• Konditionsträning.
• Styrketräning, utan vikter.
• Rörlighetsträning.
3.5.3 Spelförståelse och taktik
• 1 mot 1, 2 mot 1, 3 mot 2.
• Spelyta, speldjup och passningsskugga.
• Rörelser i anfallsspel.
• Introducera spel i power play och box play.
• Förstå begrepp som man-manförsvar, zonförsvar, attackera och markera.
3.5.4 Målvakter
• Fasta målvakter
• Träning av grundställning.
• Fånga.
• Mota.
• Utkast.
• Sidledsförflyttningar.
• Skära vinklar.
3.5.5 Målsättning
Vi strävar efter att öka barnens intresse att vara med i föreningen och känna sig delaktig. Att träna dubbelt så mycket som vi spelar match. Alla som spelar match har betalat medlemsavgift. Att ha minst två kedjor när vi ska spela match. Gott samarbete mellan lagen så att man kan låna underifrån om behov finns.
Föräldrar ska kunna engageras med att hjälpa till med hemsidan, samla in material efter träningen, hjälpa till när en ledare inte kan närvara, arrangemang kring cup etc. Detta för att ledarna ännu mer ska lägga krafterna på barnen, och utnyttja tiden på planen ännu bättre.
Målsättningen är att samtliga utespelare ska klara följande moment:
• Slå hårda dragpass under rörelse
• Slå hårda direktpass under rörelse
• Slå hårda handledspass under rörelse
• Slå långpass
• Ta emot hårda pass under rörelse på skottsida resp. backhandssida
• Ta emot pass på volley under rörelse
• Ta emot pass på kroppen under rörelse
• Dribbla med ”hockeydragning” i högt tempo
• Dribbla med innebandydribbling i högt tempo – endast vinklade sidan används
• Skjuta direktskott med dragskott, d.v.s. mottagning och direkt dragskott på det, från stillastående position
• Skjuta direktskott med ”hockeyskott” från stillastående position
• Skjuta volleyskott under rörelse
• Kunna täcka skott i olika positioner
• Kunna utföra en tekning med rätt teknik
• Kunna grundläggande uppställningar i power play och box play
• Kunna grundläggande spelsystem, såsom zonförsvar med uppställningarna 2-1-2- och 2-2-1, samt man-manförsvar
• Ha god förståelse för passningsskugga
• Ha god förståelse för triangelspel
• Ha god förståelse för uppspelsmoment
• Kunna täcka bollen när motståndare attackerar
3.5.6
Målsättningen är att samtliga målvakter ska klara följande moment:
• Kunna grundställning
• Kunna göra utkast
• Kunna göra sidledsförflyttning
• Ha god känsla för position i målet
• Kunna göra en benparad
3.6 Ungdom 15-16
Fortsätta skapa intresse för att spela innebandy i Westbo IBK.
Fortsätta lära ut spelsystemet och göra anfallsspel och försvarsspel ännu tydligare och med olika varianter.
3.6.1 Grundläggande utveckling hos spelaren:
• Fortsatt utveckling av cirkulationsorganen, den maximala syreupptagningsförmågan, uthålligheten och styrkan.
• Efter puberteten stabiliseras koordinationsförmågan, dessförinnan sker en viss tillbakagång.
• Förmågan att tåla mjölksyran påbörjas.
• Intellektet blir färdigutvecklat.
• Ungdomarna blir självständigare och börjar därför frigöra sig.
3.6.2 Träningsinriktning
Nu krävs det att vi kommer ännu mer vältränade och mer förberedda i dessa åldersgrupper. Här är det acceptabelt att träna en del utan boll men merparten av träningen bör dock
fortfarande innehålla boll. Vi utvecklar spelsystemet med praktiska spelövningar, där skott, teknik och passningar vävs ihop. Implementera tankesätt runt anfall och försvar samt utveckla det mentala spelet som gör spelarna tryggare i sina roller och ageranden Vi bör fokusera mycket mera med på våra målvakter, inte bara individuellt utan även i våra spelövningar.
De som inte tränar ska höra av sig och meddela frånvaro.
• Ökad specialisering, men ändå allsidighet, lek och glädje.
• Större träningsmängd
• Teknikträning i högre tempo, samtliga moment (skott, passning, bollbehandling).
• Kondition.
• Rörlighet.
• Styrka.
• Koordination och balans.
• Närkampsspel.
• Matchlik träning
3.6.3 Spelförståelse och taktik
• Spelvändningar, kontringar och anfall till försvar.
• Uppspel
• Frislag
• Tekningar
• Boxplay och powerplay.
• Roller i försvarsspelet.
• Spel mot samlat försvar.
3.6.4 Målvakter
• Viss specialträning för målvakter.
• Utveckling av position, grundställning och sidledsförflyttningar.
• ”Göra sig stor”, täppa till luckor.
• Greppa, ta egna returer.
• Utveckla spelet i hela målområdet, plocka långbollar, ta bollar bakom målet.
• Samarbete med backarna, täcka ”första” stolpen.
3.6.5 Målsättning
Öka barnens intresse av att vara med i föreningen och känna sig delaktig. Att träna dubbelt så mycket som vi spelar match. Alla som spelar match har betalt medlemsavgift. Att ha minst två kedjor när vi ska spela match. Gott samarbete mellan lagen så man kan låna underifrån om behov finns.
Samtliga spelare ska klara följande moment:
• Kunna trixa, växla mellan skottsida och backhandsida
• Kunna trixa på högkant
• Slå dragpass under match
• Slå direktpass under match
• Slå ”hockeypass” under match
• Slå backhandpass under match
• Slå långpass under match
• Kunna ta emot pass under match, på skottsida, backhandsida, volley och kropp
• Slå långbollar, med dragpass och släppass
• Dribbla med ”hockeydribbling” under match – båda sidorna används
• Dribbla med innebandydribbling under match – endast vinklade sidan används
• Kunna skjuta dragskott under rörelse, i högt tempo
• Kunna skjuta slagskott under rörelse, i högt tempo
• Kunna skjuta direktskott på pass, från stillastående position
• Kunna täcka skott i olika positioner
• Kunna utföra en tekning med rätt teknik
• Kunna grundläggande uppställningar i power play och box play
• Kunna försvara motspelare på rätt sida
3.6.6
Målsättningen är att samtliga målvakter ska klara följande moment:
• Välriktade och hårda utkast
• Kunna olika kasttekniker
• Rörlig i målområdet och vara aktiv runt målområdet
• Fånga lång/höjdbollar
• Greppa hårda skott
• Ta egna returer